3 november 2015

Maankwartier!

Het wordt langzaam een eindeloze, vermoeiende discussie. Want je kunt er niet meer omheen: Een driemanschap heeft zich voorgenomen door een gerichte campagne Heerlen te beschadigen. Het driemanschap bestaat uit vastgoedmagnaat Jos van de Mortel, raadslid Roel Leers en raadslid Christiaan Petermann. Ze schuwen bij hun campagne geen leugens, insinuaties en verdachtmakingen. Alles is toegestaan: Als het maar leidt tot een verzwakking van Heerlen. De landelijke media worden actief benaderd om hun leugens om te zetten in televisie-items en krantenartikelen. Het checken van feiten doet er daarbij niet meer toe, sterker nog, dat moet je negeren want dan is het verhaal niet smeuïg genoeg. Ze blaffen tegen de maan en realiseren zich niet dat ze zichzelf, de stad en haar inwoners geen dienst bewijzen.

Laten we eens een recent voorbeeld nemen: de komst van Jumbo naar het Maankwartier. Jumbo heeft bij de start van het Maankwartier een huurovereenkomst voor 6000 vierkante meter gesloten met de ontwikkelaar van het Maankwartier, Jongen. In die huurovereenkomst staat de optie om delen van die 6000 vierkante meter onder te verhuren. Een mooi resultaat want hiermee is het Maankwartier verzekerd van veel levendigheid en ‘reuring’ door het boodschappende publiek. Het leidt tot een zwaan-kleef-aan-effect: de parkeergarage wordt verhuurd en de winkeltjes op het plein vullen zich snel met nieuwe formules voor Heerlen.

Wat doe je dus als je het project kapot wil maken? Juist ja, je roept overal dat de Jumbo niet komt, bestookt de pers met die berichten. Je maakt daarmee alle andere partijen hartstikke zenuwachtig. Om het nog erger te maken: Je maakt het project ook zwart bij de Jumbo. Jumbo wil zich in eerste instantie buiten dit strijdgewoel houden, maar uiteindelijk wordt het hen ook te veel en ze verklaren officieel: Wij komen volgend jaar naar het Maankwartier. Ook daarna blijft het trio suggereren dat de Jumbo niet zal komen. Feiten doen er niet toe als je helemaal vast zit in je eigen gelijk dat het Maankwartier moet mislukken.

De PvdA Heerlen roept het trio daarom op om te stoppen met deze beschadigingscampagne. De Heerlenaren zitten niet te wachten op jullie negativiteit. Je mag van alles van het Maankwartier vinden, maar er is een (zelfs unaniem) democratisch besluit genomen en de bouw is al flink gevorderd. Laten we gezamenlijk er iets moois van maken voor onze stad. Als raadslid moet je bouwen aan je stad, niet afbreken.