Door Joost Reinaerts op 23 oktober 2015

Tijdens de ALV van 22 oktober jl: benoeming nieuwe voorzitter Joost Reinaerts

Gisteren ben ik tot voorzitter van de PvdA in Heerlen gekozen.

Lees hier mijn speech:

Beste leden,

Bedankt voor het vertrouwen dat jullie mij geven. Toen ik vanavond het journaal keek en ik hoorde over de steekpartij op een school in Trollháttan, besloot ik dat ik enkele woorden tot jullie wilde richten als nieuwe voorzitter! Ik geef toe dat ook ik getwijfeld heb om voorzitter te worden. Maar op weg terug van een bijeenkomst in Margraten kwam ik tot het inzicht dat ik vertrouwen heb in de PvdA, de sociaal democratie, onze mensen in de fractie, onze wethouder, onze gedeputeerde, onze Statenfractie in PS en ja ook in onze mensen in Den Haag en Brussel. Ik geloof in deze club! Het is mijn club! Ook al hebben we het moeilijk.

Anno 2015 is politieke betrokkenheid niet meer vanzelfsprekend. Teveel mensen hebben het vertrouwen in de politiek verloren. Ook ik krijg het op veel plaatsen te horen. Op verjaardagsfeestjes, in de kroeg, of als ik bij Roda JC ben. Mensen zijn bang. Bang voor hun toekomst, bang voor vluchtelingen, noem het maar op. Lid zijn van een linkse ‘club’ is tegenwoordig zelfs gevaarlijk. Denk aan Henriette Reker in Keulen, ons raadslid José Le in Stein, een uit de hand gelopen bewonersbijeenkomst in Steenbergen, Yvonne Hagenees ook PvdA in Rijswijk. De bedreiging en angstzaaierij komt van rechts. Extreem rechts om precies te zijn. Angst die ik tot bepaalde hoogte kan begrijpen. In Nederland aangejaagd door een goedkope politieke partij die ik persoonlijk al jaren ‘Partei Vuur Vereppelde’ noem. Sterker nog en ik ben daar echt bang voor, als het misgaat in Nederland komt die kogel van rechts niet van links! Een tweedeling dreigt in Nederland. Een tweedeling tussen zogenaamde ‘hartelozen’ en zogenaamde ‘verstandlozen’. Ik citeer hier voor het gemak Diederik Samsom. Terwijl iedereen hier ook weet dat we tegelijkertijd met ons hart en hoofd moeten spreken én denken. Ook in Heerlen. Daarom ben ik blij dat we in Heerlen mede dankzij de PvdA ook vluchtelingen opvangen. Dit hoort bij onze sociaal democratische idealen en plicht. En het spreken met hart én verstand is politiek. Daarom zijn wij lid van de PvdA omdat wij met zijn allen hier gemeenschappelijke idealen hebben. Dit gaat over ons hart en ons verstand.

Heerlense politiek of Heerlense polemiek? In Heerlen is politiek soms een polemiek. Een polemiek die op televisie komt, ontaardt in bedreigingen, tweets/retweets, laster en smaad. Aangiftes over en weer! We gooien de politiek in Heerlen hiermee te grabbel aan goedkoop sentiment. Ik ben blij dat de PvdA hier niet aan meedoet. Dat wij een partij zijn van het fatsoen. Misschien soms teveel van het fatsoen. Het speelt ons ook soms parten. Maakt ons soms misschien onzichtbaar omdat wat wij doen niet zo interessant en sexy is. Maar dit is ons selling point. Een partij die hard werkt voor Heerlen. Wie heeft mee gewerkt aan operatie ‘hartslag’ de ‘culturele lente’ in Heerlen? Wie werkt mee aan deze stad die als een feniks uit de as herrijst? Die nu in het jaar van de Mijnen het verleden achter zich lijkt te laten en op weg is naar een mooie toekomst? Juist ja, de PvdA in Heerlen. Aan wie hebben het te danken dat heel Heerlen in december trots naar 3FM luistert, tv kijkt of door de stad loopt? juist ja, de PvdA in Heerlen! We hebben hard gewerkt voor Heerlen, we werken hard voor Heerlen en we blijven hard werken voor Heerlen. Daarom aanvaard ik met vertrouwen deze klus! Ik ben daar trots op!

Joost Reinaerts

Meer over Joost Reinaerts