Door op 24 november 2015

Toegankelijkheid vanzelfsprekend of toch ……..

Het VN verdrag inzake de rechten van personen met een beperking zit er aan te komen. Oke de zwart denkers zullen nu zeggen, ja het zal wel het wordt wel steeds verschoven op de plenaire agenda van de Tweede Kamer. Ja geef ik toe is ook zo,hij staat nu gepland voor de week van 7 december,maar laten we wel zijn met een keer op de plenaire agenda zijn we er niet,het onderwerp is te belangrijk om maar even in een paar uurtjes het te behandelen dus wat mij betreft liever meer tijd en we doen het goed als maar half werk. Dus soms kan een verschuiven en het inplannen van meer ruimte en aandacht voor het onderwerp ook gunstig zijn.

Waarom dan? Sinds het begin dat er sprake is dat Nederland onder leiding van de Staatsecretaris nu eindelijk het verdrag ook wil ratificeren heerst er een soort spanningsveld. Volgens de uitvoering van deze wet is toegankelijkheid iets waar we blij om moeten zijn. Begrijp me niet verkeerd uiteraard ben ik blij als iets toegankelijk is maar is het niet zo dat we anno 2015/2016 ook er eens vanuit moeten gaan dat iets gewoon van zelfsprekend wordt of in elk geval kan gaan worden. Sinds ik bezig ben met het VN verdrag heb ik me verdiept in het http://www.ada.gov/ en ik kan je vertellen daar kan Nederland echt een puntje aanzuigen hoor. Zij zijn al 25 jaar bezig met toegankelijkheid en hebben dan ook een uitgebreide documentatie.(nee het lezen was niet altijd even prettig, zelfs nu nog niet hoor). Maar wat loopt dit verdrag voor op ons gehannes over het VN verdrag.

Wat ik dus echt mis in de uitvoering van ons VN verdrag is de algemene voorziening. (blz 2 staat netjes Overigens verplicht het verdrag niet tot het treffen van algemene voorzieningen.) Wij praten alleen over doeltreffende aanpassingen in een concreet geval. Aanpassingen om toegankelijkheid aan iedereen te bieden zijn geen extra service maar een vanzelfsprekend gegeven in een inclusieve samenleving, dat is toch neem ik aan de bedoeling uiteindelijk. Toegankelijkheid moet normaal worden, ontoegankelijkheid de uitzondering.

amendement