Een duurzame Retail voor nieuwe generaties in Heerlen
Verkiezingsprogramma

Een duurzame Retail voor nieuwe generaties in Heerlen

Heerlen wordt gezien als één groot probleem en dat is slechte reclame.
De winkelketens gaan weg uit de binnensteden, online shoppen neemt toe, oudere generaties winkeliers stoppen er mee of geven het op. Inzetten op wonen in de binnenstad is prima, maar slechts een deeloplossing. De leegstand in het centrum van Heerlen is substantieel en de kleinere voorzieningencentra in andere delen is een opgave.

Heerlen is echter ook één grote kans.
Geen enkele stad is zo heftig aan het transformeren. Daar kun je ook deel van uitmaken door andere en vooral nieuwe wegen in te slaan. Heerlen moet geen voorbeelden zoeken hoe het moet of kan, maar zelf voorbeeld met geheel eigen aanpak worden. Het effect van het Ondernemershuis is onvoldoende.
Er is ook te weinig voor de nieuwe generatie ondernemers. Het systeem houdt vast aan eigen oude structuur van ontwikkelen. Daartegen werpt de aanpak van Streetwise behoorlijke vruchten af. In heel Limburg heeft Streetwise 450 ondernemers laten landen in leegstaande panden waarvan 92% na acht jaar nog actief is. De nieuwe generatie ondernemers heeft dus andere behoeftes. Die heeft niets op met kerstverlichting en evenementen. Het woord Retail is ouderwets.
Mengformules nemen een grote vlucht, zoals “blurring” (whisky bij de kapper). Wij roepen daarom op tot meer innovatie en meer durf. Blurring en functievermenging vormen een trend die zich steeds verder ontwikkelt
binnen het winkellandschap en moet in Heerlen-Centrum de vrije ruimte krijgen.
Een boekwinkel waar ’s avonds onder genot van een hapje en een drankje lezingen worden gegeven moet de gewoonste zaak worden: de lokale overheid moet niet controleren of afschrikken met een woud aan regelgeving, maar faciliteren en adviseren en vooral mee ontwikkelen.

Daarom kiezen wij als PvdA voor deze oplossingen:

1. Wij kiezen voor een beknopter centrum waarbij er een retailroute ontstaat van
het Maankwartier naar het Pancratiusplein. In een aantal omliggende straten
onderzoeken we met de pandeigenaren of we de leegstaande winkels kunnen
herbestemmen tot wonen.

2. De wensen van ondernemers en werknemers, niet de lobby van brancheverenigingen, worden leidend.

3. De aanpak met maatwerk voor startende ondernemers moet alle ruimte krijgen.

4. Wij pleiten voor een nieuwe generatie ondernemers die dat zichtbaar maakt
zodat deze zelf een gezicht en profiel krijgen.

Deel dit