Eén integrale aanpak achterstanden voor héél Parkstad Limburg

Eén integrale aanpak achterstanden voor héél Parkstad Limburg

De regio Parkstad Limburg kampt met name in het stedelijk gebied met hardnekkige
en langdurige achterstanden. De regio is in slaap gesust met ontegenzeggelijke kwaliteiten en behaalde prestaties, zoals het Maankwartier, Parkstad Limburg Theaters, Pinkpop, Cultura Nova en ga zo maar door. Toch leven in Parkstad zo’n 19.000 huishoudens, dus zo’n 40.000 mensen, rond of onder het sociaal minimum! Sinds 1965.
Met name in een tiental wijken. In Heerlen met name achter het spoor in Noord, maar ook op de Molenberg. Echter ook in Kerkrade, Brunssum en Landgraaf leven mensen die van generatie op generatie géén kwartje kunnen worden. Heerlen staat in de top-10 kansarmste gemeenten. Het stedelijk gebied staat onderaan de lijst van de Brede Welvaart in Nederland. Als we die problemen zelf hadden kunnen oplossen was dat al lang gebeurd. De dominantie van de SP in Heerlen in de afgelopen 15 jaar heeft dat dus ook niet opgelost. Het stedelijk gebied van Parkstad heeft dezelfde
problemen en dezelfde cijfers als Rotterdam-Zuid: 200.000 inwoners. Alleen: daar hebben ze wél een Nationaal Programma (NPRZ) met een integrale ketenaanpak waar onderwijs, wonen en werken in elkaar grijpen en op elkaar afgestemd zijn. Met alle er toe doende partijen samen.
Nu heeft het Rijk alleen oog voor de achterstanden in Heerlen-Noord. Terwijl dezelfde problematiek van dezelfde orde en grootte er nóg een keer is, namelijk in Brunssum, Kerkrade en Landgraaf. Voor alle duidelijkheid: de PvdA omarmt het programma Heerlen-Noord volledig en van harte, maar ziet het tevens als een eerste fase richting een aanpak voor alle wijken in Parkstad met dezelfde problematiek.

Daarom zal de PvdA:
1. Blijven pleiten voor een integrale ketenaanpak van de achterstanden én een
Nationaal Programma in heel Parkstad Limburg en niet alleen Heerlen-Noord op
de onderdelen onderwijs, wonen, werken aangevuld met welzijn en zorg.

2. Er alles aan doen om een Parkstadbrede alliantie van alle partijen op te zetten
die betrokken zijn bij de sectoren onderwijs, werken, wonen, welzijn en zorg.

Wat is de Ketenaanpak?
Door goed basisonderwijs wordt de kans op werk later groter, de kans op een stabiel en beter inkomen later groter, de kans op een goede en betaalbare woning later groter. Slechte woningen kunnen dan eerder van de markt gehaald worden en betere woningen teruggebouwd. Met een goede start van het leven is de kans op een goede gezondheid en een langer en gezond leven groter en hoeft minder zorg gebruikt te worden. Al deze elementen moeten aan elkaar gekoppeld worden in plaats van dat iedere sector voor zich bezig is.

Daarom volgen hierna de vier thema’s: wonen, werk, onderwijs en welzijn/gezondheid