Partij van de Aarde

Partij van de Aarde

Energietransitie

De PvdA kiest lokaal voor de volgende lijn: betaalbare, leveringszekere, duurzame lokale energie én opbrengend vermogen voor gemeenten:
1. De gemeente gaat zoveel mogelijk in alle sectoren energie besparen stimuleren.

2. Fossiele energie wordt zoveel mogelijk vervangen door lokale duurzame energie uit zon en wind. Zon bij voorkeur op daken en door dubbel ruimtegebruik zoals parkeerplaatsen, daken woningen en bedrijfsgebouwen. Maar tegelijkertijd ook natuur-inclusief op landbouwgrond, gewoon omdat we niet meer kunnen wachten.

3. De gemeente richt een lokaal of regionaal energie-nutsbedrijf zonder
winstoogmerk op, dat eventueel zelf natuurinclusieve zonneweides en windmolens
ontwikkelt. Als niet op eigen gronden dan door middel van het pachten van
gronden. Te beginnen met minstens 5 ha ( 7,5 voetbalvelden) per jaar en minstens
vier windmolens in de komende vier jaar. De gemeente beperkt zich niet tot haar rol in de R.O of vergunninggever maar eventueel ook tot die van ontwikkelaar, financier, energieleverancier en programma-verantwoordelijke in de energiemark.
– De daarmee verdiende miljoenen vloeien terug in de gemeentekas en worden ingezet t.b.v. de lokale democratie (burgerbegrotingen) en het wegwerken van achterstanden in de zwakke wijken.

5. Om energie-armoede te bestrijden levert het energie-nutsbedrijf de lokaal
opgewekte duurzame energie aan de eigen burgers, waarbij zonder
tussenkomst van de markt voor iedere bewoner, ook huurders, gemiddeld 250 –
350 € per jaar structureel goedkoper lokaal opgewekte duurzame elektriciteit (en
zo lang als nodig gas) geleverd kan worden.

6. Minstens 50% van alle verdere grootschalige projecten voor wind en zon ontstaat met lokaal eigendom via energiecoöperaties. De overige 50% ontstaat alleen als er een dwingend en fors profijtbeginsel voor de omgeving aan gekoppeld is. De markt de lusten, de inwoner de lasten, behoort tot het verleden.

7. Als aandeelhouder en mede-eigenaar van de (non-profit) Woonwijzerwinkel Limburg in het Roda-Stadion willen wij als gemeente Heerlen dat dit proces en de inzet van het duurzaamheidsfonds door deze wordt gefaciliteerd. Daar kan iedere inwoner terecht voor onafhankelijk advies en uitleg krijgen over alles wat met de energietransitie en woning te maken heeft. Ook huurders.

Klimaatadaptie

Het klimaat is aan het veranderen. Het wordt droger, heter en natter. De droge periodes zullen meer voorkomen. Maar er zullen ook meer heel extreme buien vallen. Rioleringen kunnen dit niet meer aan, denk aan het punt waar Welterlaan en A79 naar Maastricht samenkomen en er in juli 2021 1 meter water stond. En al die
plotselinge neerslag lost de droogte gek genoeg niet op. Daarom is opvang rondom de woning heel belangrijk. Groene tuinen, zo min mogelijk steen, groene daken, regentonnen.
En als je naar de hittekaart van de gemeente Heerlen kijkt zie je nu al dat het centrum te maken krijgt met meer hittestress. Heerlen-Centrum is een binnenstad in transitie en dat is een enorme kans om de klimaatadaptatie een prominente plaats te geven in de agenda’s. Vergroening, zowel horizontaal als verticaal, moet geïnitieerd en gestimuleerd worden zodat de verblijfskwaliteit in temperatuur en ruimte in het Centrum substantieel verbeterd. Maar ook hitte-eilanden buiten dit gebied moeten aangepakt worden.

Daarom kiest de PvdA lokaal voor de volgende lijn: een
groene gemeente die zich langzaam maar vooral zeker aan de
klimaatverandering aanpast:
1. Wij intensiveren de Operatie Steenbreek. De vorige coalitie wilde in 2021 voor vijf jaar 350 extra tuinen vergroenen, i.s.m. het IKL. Een druppel op de gloeiende plaat. Heerlen telt zo’n 29.000 woningen die een voor en/of achtertuinen hebben.
Wij gaan in de komende 5 jaar zo’n 3.500 woningen aanpakken. Dat is dus 700 woningen per jaar.

2. Wij intensiveren de bestaande regeling voor groene daken, groene gevels en regentonnen dan wel andere vormen van regenwateropslag. Ook hier kan een belastingkorting op zuiveringsbeheer stimuleren.

3. Bij plannen of werkzaamheden in het Centrum wordt klimaatadaptatie een vast onderdeel van uitwerking. Dus Sjoeën Heële is vooral stenen eruit, bomen en planten erin voordat we deden wat we gisteren al deden en morgen krijgen wat we al hadden. Een stadscentrum dat niet klaar is voor de klimaatverandering.

Circulaire economie

De aarde is een eiland, of een ruimteschip. Niet met oneindige, maar met eindige voorraden. En willen we straks niet in een ruimteschip zonder voorraden zitten, zullen we totaal anders met grondstoffen moeten omgaan. Van een lineaire wegwerpmaatschappij naar een circulaire hergebruikmaatschappij. Vooral het rijke Westen. Als iedereen zo zou leven als in Nederland, de VS of Qatar, dan waren we snel klaar met de ruimtereis. Want de mens groeit maar in aantal, ruimt niks achter zich op, vernietigt dat het een lust is en verdunt kwaliteit.

De gevolgen van dit gegeven zal iedereen voelen, ook de inwoners van Heerlen. De P van Profit daartegen wil tegen zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk winst maken (take, make, waste). Een circulaire economie is de enige uitweg: reduce, reuse, recycle. En Heerlen behoort daar een dikke steen aan bij te dragen.

Daarom kiest de PvdA lokaal voor de volgende lijn: een circulaire gemeente die langzaam maar vooral zeker circulair wordt:
1. Als gemeente geven we het voorbeeld door af te zien van onnodige producten. De bladblazer mag ook een bladhark zijn.

2. Als gemeente geven we het goede voorbeeld door circulair in te kopen en aan te besteden.

3. We beginnen een pilot met (elektrische) deelauto’s.

4. Wij willen beleid voor Circulaire Economie dat integraal onderdeel uitmaakt van dat van Parkstad Limburg. Samen meer kracht. Samen meer massa.

5. Wij zorgen dat dit beleid leidt tot een Regionale Uitvoeringsagenda Circulaire Economie, waar Heerlen integraal deel van uitmaakt.

6. Het project SUPERLOCAL in Kerkrade is voorbeeld voor circulaire sloop en gebruik van materiaal voor herbouw.

7. Voor bouwen voor de toekomst is het Green Transformable Building Lab het
expertisecentrum.

8. Er moet een softwaresysteem (een zgn. materiaalpaspoort) komen om materialen, die vrijkomen bij sloop- en renovatieprojecten, opnieuw in nieuwbouwprojecten in te kunnen zetten.

9. De lokale (maak)industrie wordt van gemeentewege gestimuleerd hun bedrijfsprocessen circulair te maken, met name de chemische en papierindustrie in Heerlen.