Partij van A naar Duurzame Mobiliteit

Partij van A naar Duurzame Mobiliteit

Over mobiliteit valt maar een ding te zeggen: die moet duurzaam worden. De afdeling kan daarbij niet aan de grote knoppen in de samenleving draaien, maar wel aan de kleine. Elektrisch verkeer moet zoveel mogelijk in de gemeente gefaciliteerd worden, dus zoveel mogelijk laadpalen in de openbare ruimte en niet alleen in de wijken waar de bewoners met hogere inkomens wonen. Binnen de bebouwde kom brengen we de uitstoot van fijnstof terug zodat op alle plaatsten in de gemeente wordt voldaan aan de Europese normen.
Op het gebied van transport en vervoer zorgen we in overleg met alle betrokkenen voor een zorgvuldige invoering van zero-emissiezones voor stadslogistiek en stimuleren we verdere innovatieve oplossingen om de stad bereikbaar, economisch vitaal, gezond en aantrekkelijk te houden.
Verder willen we dat burgers meer gebruik maken van het spoor. De gemeente is geen vervoersautoriteit en is daarbij afhankelijk van Provincie en het Rijk. Een Intercity van Eindhoven-Randstad via Heerlen naar Aken is al meer dan twéé decennia soms dichtbij om vervolgens weer mijlenver weg. Nederland is voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nog steeds een land met verre uithoeken die er minder toe doen.

Daarom zetten wij als PvdA in op:
1. Een uiterst intensive lobby naar met name de Tweede Kamer zodat de intercity doortrekken naar Aken eindelijk eens realiteit wordt.

2. We steunen de ambitie van de gemeente Heerlen om in 2025 zero-emissiezones in te voeren.

3. We voeren milieuzones in die oude en vervuilende dieselvoertuigen weren in onze centra.

4. We bestrijden de bestaande vervoersarmoede, met name in de achterstandswijken.