Partij van de Samenwerking

Partij van de Samenwerking

Verregaande regionale samenwerking in Parkstad zolang er geen draagvlak voor herindeling is.
De bestaande regionale samenwerking van Parkstad Limburg heeft niet de rechtsgrond van een extra bestuurslaag. Ze is verlengd lokaal bestuur. Desondanks heeft de regionale samenwerking de afgelopen vijftien jaar behoorlijk grote vruchten afgeworpen. Parkstad Limburg heeft het beste krimpbeleid van Nederland (volgens de Tweede Kamer) en zijn de nadelige effecten van bevolkingsdaling in de woonsector (leegstand en desinvestering van nieuwbouw) afgewend. De spoorverbetering richting de grens naar Aken, de Binnen- en Buitenring, het
regionale energietransitiebeleid, de Woonwijzerwinkel, het Zonnepanelenproject Parkstad, de IBA, de nationale hoofdprijs in de Regio Deal Parkstad Limburg én de aanwijzing van Heerlen-Noord tot een van de 16 Nederlandse probleemgebieden zijn klinkende successen van regionale samenwerking en niet van individuele gemeenten.
Toch voeren de stedelijke Parkstad-gemeenten nog steeds de verkeerde lijstjes in Nederland aan…in de meer zachte sectoren. Gezondheid, armoede, veiligheid, inkomen, kans op werk, laaggeletterdheid. En juist die terreinen maakten tot voor kort opvallend genoeg geen onderdeel uit van de Parkstad-samenwerking. Dat is geen toeval. Individueel zijn gemeenten, vooral Heerlen, te weinig in staat gebleken op die terreinen massa te maken en gemeentegrensoverschrijdend resultaat te boeken.
Lodewijk Asscher zei het ons voor: Heerlen is met 87.000 inwoners te klein met een te kleine gemeentelijke organisatie om een vuist te kunnen maken. De PvdA is geen voorstander van herindeling zolang daar geen breed draagvlak bij burgers voor is, maar dan is de regionale samenwerking de enige beproefde en succesvolle weg naar
het oplossen van de hardnekkige en schijnbaar onoplosbare structuurproblemen. En die moet op grond van bewezen resultaten de volle steun krijgen.

Daarom zijn wij als PvdA:
1. Voorstander van de meest vergaande regionale samenwerking op de schaal van Parkstad Limburg.

2. Dient Heerlen als voorzitter van de GR Parkstad Limburg regionaal visie en leiderschap te tonen en geen verlengstuk te zijn van gemeentelijke en partijpolitieke belangen.

3. Zullen wij ook vanuit die optiek ons (ook in Den Haag en de Tweede Kamer) blijven inzetten voor een integrale aanpak van de achterstanden in het hele Parkstad-gebied.