Partij van de Veiligheid

Partij van de Veiligheid

Veiligheid en ondermijning
We leven in een veilig land. Wie naar de statistieken over woninginbraken, onveiligheid op straat, vandalisme en geweldsdelicten kijkt, ziet bijna overal een afname en kan niet anders dan concluderen dat het de goede kant op gaat. En toch wordt dat lang niet door iedereen zo ervaren. Veiligheid is een basisbehoefte, die voor de meesten van ons gelukkig een vanzelfsprekendheid is. Maar juist in de buurten waar de inwoners het al zwaar hebben, is het dat niet. In onze kwetsbare wijken zijn de meeste woninginbraken, is de verloedering door vandalisme en achterstallig onderhoud het grootst, is de overlast door ondermijnende criminaliteit het meest tastbaar en zijn de inwoners het meest vatbaar voor de verlokkingen van het snelle geld van de drugscriminaliteit.

Daarom zijn dit de keuzes van de PvdA:
1. We investeren meer in mensen en minder in bakstenen.

2. We investeren extra in de meest kwetsbare wijken, omdat daar de meeste woninginbraken zijn, het gevoel van onveiligheid op straat het grootst is, vandalisme het meest zichtbaar is en de drugscriminaliteit voor de meeste
ontwrichting zorgt.

3. De aanwezigheid van politie en justitie is noodzakelijk. We willen meer wijkagenten en boa’s zonder dat de boa alle taken van de wijkagent overneemt.

4. We willen kansarme jongeren perspectief bieden en meteen ingrijpen als iemand dreigt te ontsporen. Voor- komen is beter dan genezen. Daarom bezuinigen we niet op het buurt- en jongerenwerk, draaien we eerdere bezuinigingen terug, en zorgen we er met een extra impuls voor dat alle kwetsbare jongeren in beeld zijn bij onze professionele buurt- en jongerenwerkers.

4. Ouders spelen een grote rol bij het voorkomen van problemen zoals criminaliteit, huiselijk geweld of kindermisbruik. Daarom starten wij een programma Veilig Thuis. Wie een veilig thuis heeft, zal minder snel op het verkeerde pad raken of in fysieke of psychische nood raken. Daarom gaan we met ouders het gesprek
aan en bieden we hulp wanneer het verkeerd dreigt te gaan.

5. De zorg die achter de voordeur komt, kan ouders ondersteuning bieden en speelt dus een belangrijke rol bij de hulp aan ouders. De wijkzorg spreekt met ouders over wat een kind nodig heeft om een goede start in het leven te maken.

6. We werken daarbij nauw samen met de woningcorporaties.

7. Jongeren die op het verkeerde pad zijn geraakt krijgen altijd een tweede kans.

8. We geloven in de kracht van buurtpreventieteams. Wanneer buurtbewoners zich inzetten voor een betere buurt met minder inbraken, vandalisme en overlast, ondersteunen we hen en zorgen we voor korte lijntjes met de politie
en handhaving zodat het belangrijke werk van de buurtpreventieteams niet voor niets is.

9. We willen voorkomen dat mensen door financiële problemen en gebrek aan perspectief in een hoek worden gedreven en geen andere uitweg zien dan de criminaliteit. Als mensen zich door criminelen laten verleiden om hun zolder vol met wietplanten te zetten of om zich als dekmantel voor het witwassen van crimineel geld te laten gebruiken is het eigenlijk al te laat. Daarom werken we met een maatwerkbudget om te voorkomen, dat mensen in nood verder afglijden, en richten we ons in de schuldhulpverlening specifiek op hulp aan deze kwetsbare groep. Zo nemen we de criminelen de wind uit de zeilen.

10. Veiligheid is ook toegankelijkheid. Wij willen werken aan toegankelijke wijken voor iedereen, van rollator tot hulphond, van hellingen tot vrije doorgangen en routes.