Bedankt mensen voor de campagne! En wij laten ons niet van de wijs brengen.

23 november 2023

Beste leden, beste stemmers op GroenLinks-PvdA

Bedankt voor de inzet tijdens de verkiezingscampagne en bedankt voor jullie stem op een rechtvaardiger Nederland!

Zij aan zij stonden de PvdA-ers en de GroenLinksers tijdens de campagne de afgelopen weken in Heerlen en Landgraaf. Maar ook in andere Parkstad-gemeenten samen met andere afdelingen. In alle vroegte, in de regen, in de kou, in een rolstoel of met een scootmobiel. Het zijn allemaal stuk voor stuk kanjers. Zij hebben toch ook bijgedragen aan de zetelwinst in de Tweede Kamer, 25 deze keer voor beide partijen samen.

We hadden echter een andere winst voor ogen en op het laatst een tweestrijd met de VVD verwacht. Maar blijkbaar zat er ergens een slapend potentieel voor rechtsextreem gedachtengoed, geactiveerd door 13 jaar VVD-beleid, met doorgeslagen marktwerking en door een opportunistische VVD-campagne die rampzalig uitpakt. Rampzalig voor de VVD zelf en uiteindelijk voor de hele samenleving als er een kabinet komt dat minstens het midden houdt tussen rechtsconservatief en rechtsextreem. Zo niet erger.

Dat maakt onze gezamenlijke missie lokaal nog belangrijker en urgenter. Een rechtvaardige samenleving begint immers bij onze voordeur. En in Heerlen leven nog altijd 10.000 mensen onder de armoedegrens. En 37% van de Heerlenaren stemden op 22 november voor de PVV en 15% voor GroenLinks-PvdA. Om dat te veranderen gaan we ons de komende tijd, mede in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen in 2026, keihard voor inzetten. We zullen de samenwerking met GroenLinks verstevigen. Landelijk ligt een fusie gezien de veranderingen in het Nederlandse politieke speelveld voor de hand. Beide partijen en links in heel Nederland zal daarin moeten meebewegen. En wij bewegen.

Mensen, nogmaals bedankt voor de inzet in de campagne en voor jullie stem.

Volmar Delheij, voorzitter.