De moraal van Edith Schippers en Mark Rutte en nóg een klap in het gezicht van 20.000 gepensioneerden

30 januari 2023

Afgelopen vrijdag was er door onze afdeling een succesvolle actie gehouden bij DSM. Aanleiding was het onbehoorlijk bestuur van de DSM-bestuurders Feike Sijbesma en Edith Schippers. Sijbesma vond het in 2005 niet meer van de (neoliberale) tijd om aan pensioenhouders verantwoording af te leggen en splitste het eigen pensioenfonds af van het bedrijf DSM. Vervolgens werd i.p.v. de pensioenkas volgens afspraken gevuld, maar vooral de bedrijfskas en de aandeelhouderskassen. Dividenden en bonussen explodeerden, maar een indexering zat er voor de 20.000 gepensioneerden 14 jaar lang niet in. Hoe dat kwam, verzweeg Edith Schippers als opvolger van Sijbesma. Het lag aan alles, maar niet aan het bedrijf DSM. Gealarmeerd door de gepensioneerden kwam het NRC op 23 januari naar buiten met een onthullend artikel. Uiteindelijk resulterend in onze actie van vrijdagmiddag waarbij onze provinciale lijsttrekker Jasper Kuntzelaers het ongenoegen over dit onbehoorlijk bestuur bij DSM in Heerlen onder de neus te wrijven door middel van de aanbieding van een neoliberale plee. Niet geheel toevallig beschilderd in VVD-kleuren. Immers, Edith Schippers, is lijsttrekker voor de VVD voor de Eerste Kamer-verkiezingen, VVD-coryfee en ze wordt genoemd als mogelijke opvolger van Mark Rutte. Nu ligt ze onder vuur vanwege de DSM-pensioenen. Op vrijdag 27 januari komt NRC met de mededeling dat Schippers terugtreedt als voorzitter van het DSM Pensioenfonds. Enerzijds de aanstaande verkiezingen en ten tweede de op handen zijnde fusie met het Zwitserse bedrijf Firminich. Daarom heeft ze niet genoeg tijd voor het pensioenfonds. Oh ja, en ze is niet bereikbaar voor commentaar.

Verbazing alom. Want dit is gewoon een schijnoffer en de volgende klap in het gezicht van de gepensioneerden. Schippers hoopt hiermee de gemoederen te bedaren, maar ik kan mij voorstellen dat er een paar nu héél pissig worden. Als je vervolgens denkt dat hier enige bescheidenheid past dan vergis je je bij de VVD. Om hun lijsttrekker voor de Eerste Kamer uit de wind te zetten en de aandacht af te leiden, wordt er een frontale aanval tegen een “linkse wolk” opgezet. Woorden van De Telegraaf. Mark Rutte en Edith Schippers halen daarbij hard uit naar de PvdA en GroenLinks. Als links in de Eerste Kamer het voor het zeggen krijgt zijn we terug bij af en keren we terug naar de dagen van Joop den Uyl. Zo Mark Rutte. Kijken we naar De Stemming en peiling van Maurice de Hondt dan snap ik die zet wel. De coalitie van Rutte IV ligt aan het zuurstof. JA21, BBB zijn flinke stijgers en de PVV stabiliseert. Die drie vechten elkaar echter wel de tent uit. Maar Groen Links en PVDA zijn nu samen groter dan de VVD én hechter dan ooit met de fusie-vrijages. Het gevaar voor Rutte en Schippers komt dus van links. Dat de politiek verrechtst in dit land interesseert beiden geen moer. En Wilders wil toch niemand als premier. Rutte ziet óók wel dat als Schippers op het DSM-dossier sneuvelt de VVD nog verder wegzakt. De inflatie doet dan de rest met de partij. Dus er pakken zich inderdaad donkere wolken samen boven de hoofden van de VVD. Dus dan nog liever 20.000 gepensioneerden nóg een klap in het gezicht geven dan het “landsbelang” in de waagschaal leggen. “En de rechtse duikboot Telegraaf richt zijn periscoop weer op het “linkse gevaar” en torpedo’s afvuren maar”. Mooie quote van onze voorzitter Norbert Schmidt.

Wat is er zo erg om terug te keren naar de dagen van Joop den Uyl? Rutte en Schippers schetsen hier een fantoombeeld dat maar een ding moet veroorzaken, namelijk angst. Maar naar wat eigenlijk? Joop den Uyl was tegenstander van de markteconomie en lag voortdurend in de clinch met de captains of industry die de loonkosten substantieel wilden verlagen. De toen opkomende neoliberalen willen de economie stevig saneren, overheidsuitgaven substantieel verkleinen, bij crisis niet zoals Den Uyl investeren maar juist streng bezuinigen. Joop den Uyl wint de verkiezingen in 1977 glansrijk, maar wordt door Van Agt en Wiegel buitenspel gezet. Daarna gaan alle ballen op de vrijemarkteconomie. Marktwerking en privatiseringen hebben geleid tot een ingrijpende maatschappelijke transformatie waarbij de gemiddelde inkomens sinds Den Uyl ver achter zijn gebleven bij de totale economische groei, de kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt, de maatschappelijke onrust alleen maar groeit en de uiterste rechterflank die daarop drijft alleen maar voedt. Dit gaat dus een keer goed fout. En bovendien drijft dit groeidenken onze planeet naar de afgrond. Maar dat is bijzaak volgens Rutte, of een visie.

Dat is de achterliggende moraal van Rutte en Schippers. En dat zat allemaal in de neoliberale plee die Edith Schippers van onze afdeling afgelopen vrijdag cadeau kreeg. Niet dat het haar zal deren of raken. En wie weet wordt zij de opvolger van Rutte. God behoede het. Een vos verliest nu eenmaal zijn streken niet.