Internationale persconferentie PVDA Landgraaf-Heerlen/GroenLinks Parkstad en Akense SPD/Bündniss90-Die Grünen: kies voor grensoverstijgende duurzame energiestrategie en combineer Einstein Telescoop met windenergie!

6 juli 2023

Op donderdag 6 juli pleitte onze Heerlense fractievoorzitter Henk Verreck samen met GroenLinks Parkstad, de SPD Aken en Bundniss 90-Die Grünen Aken tijdens een persconferentie in het Eurode Business Center in Kerkrade gezamenlijk voor een aanpak en strategie die zowel de Einstein Telescoop niet hindert en de komst van windparken aan beide zijden van de grens mogelijk moet maken.Met hun oproep tot samenwerking gaan de bondgenoten van de PvdA, SPD, GroenLinks en Die Grünen in op de positie van de Provincie Limburg dat de Einstein Telescoop en windenergie binnen het zoekgebied van de Telescoop gecombineerd kunnen worden als onderzoek aantoont dat beide initiatieven verzoend kunnen worden. Dergelijke onderzoeksresultaten zouden volgens het provinciebestuur aanleiding zijn de huidige blokkade van windenergie aan de zuidkant van Parkstad op te heffen.

In nauwe samenwerking met het consortium dat het project ondersteunt, werkt de organisatie van de Stad Aken momenteel aan het in overeenstemming brengen van windenergie en de Einstein Telescoop aan de Duitse zijde. De gesprekken tussen actoren uit het bedrijfsleven, de wetenschap, de regering van de deelstaat en de Stad Aken zullen geïntensiveerd worden en er zal gezocht worden naar oplossingen om de optredende problemen (interacties) op te lossen.

Met dit doel voor ogen zal er een wetenschappelijke functie gecreëerd worden binnen de Stad Aken, die zich bezighoudt met het onderzoeken van de verenigbaarheid van de beide doelen en het ontwikkelen van technische en juridisch veilige oplossingen.

De stedelijke planning voor het windenergiepotentieel en andere projecten (bijvoorbeeld geothermiepilotprojecten) in het gebied van de Stad Aken zullen dus voorlopig gewoon worden voortgezet.

De onderzoeken naar de technische haalbaarheid van hernieuwbare energietechnologieën en de Einstein Telescoop zullen echter gezamenlijk met de buren in Nederland worden uitgevoerd en de wetenschappelijke resultaten zullen aan beide zijden beschikbaar worden gesteld en dus ook de mogelijke blokkade op het project Windenergie Parkstad Zuid op kunnen heffen.

Mocht windenergie en de Einstein Telescoop verenigbaar zijn dan zou dat voor de kandidatuur van dit belangrijke project een enorme bonus zijn omdat het ook uit Europees perspectief de Green Deal dient, in plaats van contrasteert.

Tot slot hebben de Duits-Nederlands rood-groene partijen afgesproken te onderzoeken hoe men aan weerszijden van de grens meer kan profiteren van elkaars opgewekte duurzame energie en vooral dreigende energiearmoede te willen bestrijden.