Podcast Marc Chavannes van De Correspondent: waarom 2,5 miljoen PVV-stemmers niet negeren en 7,5 miljoen andere stemmers wel?

29 november 2023

We hebben de verkiezingen achter de rug en de meesten van ons proberen nog steeds de vraag te beantwoorden wat er nu gebeurd is. Op 28 november was er vanuit GroenLinks-PvdA een online congres waar de partijvoorzitters en Frans Timmermans e.e.a. probeerden te duiden en aan te geven wat er de komende tijd van hen kon worden verwacht. In elk geval niet samenwerken met een ondemocratische beweging, want een partij is de PVV niet en Wilders heeft al twee decennia systematisch laten zien geen deel te willen uitmaken van de democratische rechtsorde. Partijen worden nu gevraagd om over hun schaduw heen te stappen omdat Wilders 2,5 miljoen stemmen kreeg en omdat hij (bij gelegenheid) milder is geworden. Stemmen op een marketing vehikel, een nep-partij en een nep-democraat. Maar driekwart van de stemmen gingen niet naar Wilders. Juist die mogen volgens Marc Chavannes van De Correspondent niet genegeerd worden. Deze keer geen column, maar een podcast.